Sunday, February 21, 2010

Renungan Hikmah



Kenapa aku diuji…??
Ujian itu adalah ukuran bagi sempurna atau tidaknya iman seseorang ujian itu adalah perlu. Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: “kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya dia mengetahui orang-orang yang dusta.
Surah Al-Ankabut ayat 1-3

Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan…??
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.
Surah Al-Baqarah ayat 216

Kenapa susah sangat ujian ini…??
Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.
Surah Al-Baqarah ayat 286

Rasa frust…?? Tension…?? Lemah semangat…??
Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang yang paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.
Surah Al-Imran ayat 139

Bagaimana harus aku menghadapinya…??
Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkan kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (diperbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah, supaya kamu beruntung.
Surah Al-Imran ayat 200

Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya orang yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk.
Surah Al-Baqarah ayat 45

Apa yang aku dapat dari semua ini…??
Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang mukmin itu diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.
Surah At-Taubah ayat 111

Kepada siapa aku berharap…??
“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada tuhan selain dia. Hanya kepadanya aku bertawakal dan dia adalah tuhan yang memiliki arsy yang agung.”
Surah At- Taubah ayat 129

Arghhh aku tak tahan!!! Aku dah bosan!!
“…dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada putus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir”.
Surah Yusuf ayat 12

Renung dan redhalah tehadap ketentuan Allah,
Bahagia itu ada dalam redha…

3 comments:

~ i K i N ~ said...

dalam proses merenung3~
nice!

FaRaH AiN said...

man!
nak yg psl risik, tunang, kawen, bsnding tuh..
yg masuk kubur tuh..
post la yg tu~

KruZe said...

okey2....
nnt ak post....
hik3x.....